søndag 18. september 2011

God og dårlig kommunikasjon

Mitt første innlegg på bloggen skal da handle som overskriften tilsier om god og dårlig kommunikasjon. Jeg skal få ned et par eksempler på de to tingene, men først skal jeg starte med å skrive ørlite om kommunikasjon generelt.

Det finnes tre typer kommunikasjon. Personlig kommunikasjon, mediert kommunikasjon og massekommunikasjon er disse, uten at jeg skal gå videre inn på det nå. All kommunikasjon må ha en sender, et budskap og en mottaker. Men inni alt dette kan det forekomme forstyrrelser i kommunikasjonen, det kaller vi støy og det skal jeg komme tilbake til.

For at det skal være god kommunikasjon må budskapet ditt nå frem til mottakeren på en tydelig måte. På en litt mer profesjonell måte kalles dette at mottakeren må klarer å avkode budskapet ditt. Kroppsspråk er et fint hjelpemiddel når man kommuniserer, fordi det kan være med på å vise hva man vil fram til. Det er også en måte og vise engasjement på. Når vi først snakker på engasjement er det faktisk et nøkkelord når man snakker om kommunikasjon. Det er viktig å vise at du er interessert og er villig til å høre på hva den andre har å si, eller så ebber det hele ut i at det ikke blir noe kommunikasjon i det hele tatt.

Dårlig kommunikasjon oppstår når mottakeren IKKE får med seg budskapet. Dette kaller vi støy i kommunikasjonen. Eksempler på støy kan være at de som kommuniserer ikke snakker samme språk, utydelig snakking, mottakeren er uinteressert og ikke følger med, eller bråk rundt der det kommuniseres hvis man f. eks sitter på en travel og støyete kafé.

Tilslutt vil jeg kort konkludere med at god kommunikasjon er når man forstår hva senderen sitt budskap er, og om mottakeren misoppfatter noe er det støy og dermed dårlig kommunikasjon!

-          Simen J

1 kommentar: